Login

Din facebook konto vil udelukkende blive brugt til login

eller brug din adgangskode

Glemt adgangskode?

Kategori A: Gennemgang af teknik

Denne kontrolliste er lavet, så du kan øve dig, inden køreprøven, på en rigtig mc. Der skal ikke medbringes værktøj til prøven, men, du skal vise, at du har et indgående kendskab til motorcyklens indretning og udstyr og kan kontrollere de sliddele, der har sikkerhedsmæssig betydning . Kontrollisten omfatter væsentlig mere, end der forlanges til køreprøven.

I. Styretøjet; Styr og forgaffel.

Loven: Let, sikker og hurtig styring. Der må ikke være slør i styremekanismen. Det kan forekomme i kronrørslejet, gliderør, foraksel og forhjulslejerne.

Håndtag og styr:

Forklar om lovkrav: Når styret er drejet helt i bund, skal der stadig være plads til hænderne. Håndtagene skal sidde godt fast. Styret må ikke have været bøjet.

Kontrol: Drej styret til begge sider og se om der er plads til hænderne og ryk godt i gummihåndtagene.

Kuglelejer i kronrør:

Forklar om lovkrav. Der må ikke forekomme slør i styremekanismen. Lejerne i kronrøret skal være korrekt spændte, så der ikke er slør. Det mærkes især ved, at forgaflen 'vakler', når der bremses.

Kontrol: Skub mc’ens forhjul op mod en fast genstand, f.eks. en mur. Slør mærkes som et klik i forgaflen, når man presser den ind mod muren. Er der ikke en fast genstand, kan du stå med front mod mc’en med forhjulet imellem benene og rykke hårdt fremad i styret, ind mod dig selv. Der må da ikke mærkes slør.

Forgaffel:

Forklar om lovkrav: Forgaflen skal være helt tilspændt. Forgaflen skal være sammenspændt i øverste og nederste samlestykke/gaffelbro. Der er mindst 4 bolte, der skal være helt tilspændte. Hvis forgaflen ikke er sammenspændt, vil den vride sig ved kraftig opbremsning og under kraftig nedlægning i sving, især ved høj fart i motorvejskurver = wobling i forhjulet. Det samme fænomen kan opstå ved næsten alle hastigheder, under ligeudkørsel - forhjulet slingrer.

Kontrol:Stå foran mc’en som før, men klem hårdt om hjulet med knæene, imens du drejer styret fra side til side. Gaflen må ikke vakle eller vrides under din drejning af styret.

Forgaflens gliderør:

Lovkrav: Foraflen skal være veldæmpet. Den nederste del af forgaflen bevæger sig op og ned i takt med vejens ujævnheder. I forgaflen er der olie, der trykkes igennem nogle ventiler ved bevægelse. Olien dæmper bevægelserne, så forhjulet bevarer vejkontakten.

Kontrol:Med mc’en på det store centralstøtteben sætter du dig på hug foran mc’en og rykker frem og tilbage gliderørerne. Der må da ikke mærkes slør. Har mc’en ikke et centralstøtteben, kan du bruge sidestøttefoden, men pas på, at du ikke vælter køretøjet!

Forgaflen må ikke udskiftes med en længere type, som f.eks. på en chopper. Styringen bliver ændret, betydeligt, og en styrefølsom motorcykel kan pludselig blive meget styretræg og svær at dreje med. Det er efterløbet i forhjulet, der har stor betydning for selvopretningen.

Foraksel:

Fortæl om lovkrav: Forakslen skal sidde fast og kan være sikret med en sikrings-split eller en eller flere låsebolte.

Kontrol:Ryk i forakslen og fortæl, at den skal sidde fast! Find sikringsbolte eller splitten og forklar deres funktion.

II. Bærende dele; Hjul:

Forklar om lovkrav: Samtlige eger skal være i hjulet, og de skal være stramme. Hjulet må kun slå (ekse) 1 mm til siden.

Kontrol:Drej hjulet rundt og sæt en skruetrækker eller finger ud for fælgens kant. Se om der mangler eger eller, om de er bukkede. Støbte fælge kan revne efter sammenstød og tæres ved vinterkørsel.

Kuglelejer:

Lovkrav: Der må ikke være slør i lejerne. Det forekommer især på ældre, slidte mc’er.

Kontrol:Tag fat i øverste kant på hjulet ud for gliderøret og ryk fra side til side. Hold evt. igen på forgaflen, så du kan rykke til. Der må ikke mærkes slør.

Dæk:

Lovkrav: Der skal være mindst 1 mm slidbane og dæktryk efter instruktionsbogens anvisninger. Dækket må ikke være beskadiget på siderne og ikke mørnet af sol og fugt. Mange dæk er retsningsbestemte, så mønsteret slynger vandet væk og vævningen passer til bremsning eller acceleration. Der skal så være en pil på siden af dækket, der viser den korrekte omløbsretning.

Kontrol:Forklar om kravet til slidbanen og farligheden i beskadigelser på siderne. Find slidgrænseindikatoren ud for mærket ”TWI”. Se efter en retningspil på siden. Dæktrykket står ofte på siden af kædeskærmen, men ikke på siden af dækket, da dette tal kun er maks-trykket dækket kan tåle.

Stellet:

Lovkrav: Stellet må ikke være skævt efter f.eks. et styrt. Det er uhyre svært at se, men, det kan mærkes ved skævtrækning / usikker styring til kun den ene side, så motorcyklen styrer lettere til den ene side, end den anden.

Kontrol:Læg et bræt fra forhjul til baghjul. Brættet skal røre hele siden af begge dæk.

Affjedring og støddæmpere:

Lovkrav: Fjedre og dæmpere skal være i orden, så hjulene ikke hopper hen ad kørebanen.

Kontrol:Stig op på cyklen, tag forbremsen og pres hurtigt og hårdt forgaflen helt i bund. Slip, og gaflen skal falde til ro med det samme. Den må ikke hoppe videre. Se ned ad forgaflen, om den lækker olie. Støddæmpere bag: Hop i sædet, så du presser støddæmperne helt sammen og slip. Tjek om mc’en hopper videre efter, du har sluppet. Se efter på ydersiden af dæmperne, om de lækker olie.

Kæden:

Lovkrav: Kæden skal være korrekt spændt - ikke for slap og ikke for spændt, da den kan knække. En slap kæde kan køre ved siden af tandhjulene, så den blokerer baghjulet. Spillerum normalt 2-4 cm, når kæden løftes op, midt imellem de 2 tandhjul, den kører, omkring.

Kontrol:Løft op i kæden på midten og se spillerum. Forklar om baghjulsblokade.

III. Bremserne:

Loven: Hurtig, sikker og virksom bremsning.

Lovkrav: Der skal være to uafhængige systemer - en forbremse og en bagbremse. Evt. integralsystem med to kredse. Bremselængde ved 30 km/t på tør vej: højst 7m med begge bremser, 9m med forbremsen og 11 m med bagbremsen.

Forbremsen:

Start ved styret og arbejd dig ned til hjulet.

Hovedbremsecylinderen:
På styret sidder hovedbremsecylinderen og bremsevæskebeholderen.

Lovkrav: Bremsevæsken skal være over minimum-mærket på beholderen for at undgå, systemet suger luft. Luft gør bremsen helt blød med det samme.

Kontrol:Se efter bremsevæske i det lille øje eller ved stregen rundt om beholderen. Der skal være væske op over minimumsmærket. Hvis der mangler væske, er der måske en utæthed eller bremseklodser og / eller bremseskiver er nedslidte. Når bremseklodser og bremseskiver slides, må stemplet bag ved klodserne bevæge sig længere ud. Herved bliver der mere 'plads' i bremseslangerne, så væskestanden i beholderen synker. Slidte klodser og skiver giver derfor lavere bremsevæskestand.

Bremsegrebet:

Lovkrav: Mindst 1 cm frigang i grebet, før bremsevirkning opnås. Mindre frigang betyder, at bremseklodserne måske hænger, hvorved bremsen løber varm. Længste vandring mod styret før der bremses: C fra ydersDlling på skivebremsemodeller og kun ½ på ældre med tromlebremser.

Kontrol:Træk bremsehåndtaget ind mod styret. Forklar om frigang og største vandring, før den bremser. Der skal da være fast modstand, og håndtaget må ikke synke, selvom du holder det inde i længere tid.

Bremseslangen:

Lovkrav: Alle samlinger skal være helt tætte, og bremseslanger må ikke have revner og uoriginale knæk.

Kontrol:Følg slangen ned til hjulet, se efter utætheder ved banjoboltene, der skruer slangen fast til hovedcylinderen og kaliberen ved hjulet. Se efter revner, hvis slangen har været i klemme. Den skal sidde i de bøjler, der forhindrer, at den klemmes. Bremseskiven:

Lovkrav: Der må ikke være dybe slidridser i bremseskiven. Hvis der er ridser, kan det skyldes, at bremseklodserne er nedslidte. Der må ikke bores ekstra huller i skiven, udover de originale fra fabrikken. Hullerne dræner vand, sammen med rillerne i klodserne. Ældre mc’er uden huller i bremseskiverne, har ofte lidt længere funktionstid, når der er vand på skiverne. Vandet virker som olie. Kontrol: Se efter slidridser og forklar om hullerne. På nogle bremseskiver er slidgrænsen stemplet ind - ofte på siden.

Bremseklodserne:

Lovkrav: Bremseklodserne må ikke være helt nedslidte. Klodser på mc’er er meget tyndere, end på biler. Nye klodser er ofte kun 4-5 mm og slidgrænsen er ofte 0,5-1 mm.

Kontrol:Se forfra langs skiven, om der er nok belægning tilbage på bremseklodserne. Forklar om slidgrænsen og peg ind på belægningerne.

Bagbremsen:

Start ved bremsepedalen og arbejd dig baglæns mod baghjulet.

Bremsepedalen:

Lovkrav: Pedalen skal have mindst 1 cm frigang, så bremsen ikke slæber og løber varm. Når pedalen er nedtrådt, skal den have en bekvem højde for foden - ikke ned til lodret stilling. Normalt 3-5 cm vandring.

Kontrol:Mærk med hånden, om der er frigang, og tryk så pedalen ned med foden. Forklar om frigang, vandring og højden af pedalen.

Trækstangen:

Hvis mc’en har tromlebremser bag på, er pedalen forbundet til baghjulet med et kabel eller en trækstang. Er det en skivebremse, kontrolleres denne, som forbremsen, med væske, slanger osv.

Lovkrav: Trækstangen må ikke være uoriginalt bukket eller tæret. Et kabel må ikke være knækket i flere af de tynde tråde. Samlinger skal være sikret med splitter eller en sikringsfjeder, så stangen ikke falder af. Peg på stangen og forklar om splitter.

Bremsearmen:

Lovkrav: Bremsearmen på bremsetromlen må kun have en spids vinkel til trækstangen, evt. op til 90º. Vinklen må aldrig blive en stump vinkel, altså over 90°. Vinklen sikrer at trækkraften øges, når bremsen trædes længere ned efter princippet: kraft x arm.

Kontrol:Træd bremsen ned og se efter vinklen.

Slidviseren:

Lovkrav: Bremsebakkerne inde i tromlen må ikke være nedslidte.

Kontrol:Træd på bremsen og se hvor meget bremsebakkerne er slidt, Hvis pilen peger på den venstre kant, skal der monteres nye bremsebakker inde i bremsetromlen. Nogle mc’er har en rille i aksen i stedet for en slid-pil.

IV. Lygter:

EN MC SKAL KØRE MED NÆRLYS HELE DAGEN.

Positionslys: (Parkeringslys):

Lovkrav: Positionslyset skal være hvidt eller gulligt og kunne ses, tydeligt, på mindst 300 m afstand. Baglyset tændes samtidigt, med samme krav. Nummerpladelyset tændes også og skal være hvidt. Nummerpladen skal kunne aflæses på mindst 20 m afstand. Positionslyset skal tænde som det første lys. Det skal markere mc’en på en uoplyst vej. Brug: ved parkering på en uoplyst vej. Lygterne skal være rengjorte og ubeskadigede.

Kontrol:Drej tændingsnøglen over på 'on' og sæt lyskontakten på første klik. Se efter lys foran, bagpå og på nummerpladen. Nummerpladelyset er også tændt, og nummerpladen skal kunne læses på 20 m afstand.

Nærlys:

Lovkrav: Skal være hvidt eller gulligt og kunne oplyse kørebanen, tydeligt, mindst 30 m frem og må ikke blænde. Lyset skal være så kraftigt, at man i mørke kan gå 30 m væk fra motorcyklen og læse de små bogstaver i en avis. Det må ikke blænde, så der er 1 % fald på lyset (1 cm pr. 1 m). Brug: ved al kørsel, dag og nat! Lygterne skal være rengjorte.

Kontrol:Gå tæt på forlygtenb så den lyser på dine bukser; gå nu 10 skridt væk og lyset skal nu være faldet 10 cm. Se om der kun er lys i lygtens øverste halvdel.

Fjernlys:

Lovkrav: Skal være hvidt eller gulligt og kunne oplyse kørebanen, tydeligt, mindst l00 m frem. Lyset skal være så kraftigt, at man i mørke kan læse de små bogstaver i en avis 100 m fra motorcyklen. Brug: ved kørsel på en uoplyst vej, når der ikke er andre, du kan blænde. Lygterne skal være rengjorte.

Kontrol:Vip på lyskontakten, som ofte sidder på venstre side af styret, så der kommer fjernlys på. Den blå kontrollampe er nu tændt. Se om der er lys i hele forlygtens glas.

Bremselys:

Lovkrav: Tydeligt kraftigere end baglyset. Pæren er mindst 3½ gang så kraftigt som baglyset i watt-styrken.

Kontrol:Træd på fodbremsen og aktivér håndbremsen, hver for sig og se, om bremselyset virker.

Reflekser:

Lovkrav: Der skal være en rød refleks bagpå, ofte indbygget i baglygteglasset. Reflekser skal være E-mærket, som styrthjelme og sikkerhedsseler.

Kontrol:Se efter og udpeg det lille mærke.

Blinklyset:

Lovkrav: Det skal blinke så kraftigt, at det kan ses, tydeligt, i solskin. Det skal blinke 60 - 120 gange pr. minut, og blinkene skal være lige lange (blinke i takt).

Kontrol:Tænd blinklyset til hver side og kontrollér, at alle blinklygter lyser. Fortæl om lysstyrke og blink pr. minut.

Horn:

Lovkrav: Konstant og klar tone – må ikke være et spillehorn!

Kontrol:Tryk på hornkontakten og forklar, at det skal være en konstant og klar tone.

Udstødning:

Lovkrav: En mc må ikke udvikle unødig røg og støj. Hvis udstødningen larmer mere end den originale, kan motorcyklen bliver indkaldt til syn. Udstødningen skal sidde fast og være tæt.

Kontrol:Tænd motoren og sæt en sko op mod hullet i udstødningen. Se om der kommer røg ud andre steder. Skub til udstødningen den med foden og se om den sidder fast.

Andre regler:

Brug af styrthjelm:

Lovkrav: Under 8 år behøver en passager ikke at anvende styrthjelm, da der er risiko for piskesmæld. Brug en flamingocykelhjelm, i stedet. Fra 8 år til 15 år skal føreren tilse, at passageren bruger hjelm. Fra 15 år og op er det passagerens eget ansvar. Føreren skal selvfølgelig altid bære hjelm.

Belæsning:

Lovkrav: Du skal naturligvis læsse motorcyklen, så du kan styre og bremse den forsvarligt i enhver situation. Der skal mindst være 25 % vægt på forhjulet. Passagerer skal altid sidde bag føreren, og der skal være fodhvilere i korrekt højde, så man ikke får fødderne i klemme i hjul og kæde.

Kørekort:

Kat A – lille, rækker kun til mc’er op til 34 hk. Kat A – stor, dækker alle andre. Sidevogn må køres på begge og 3-hjulede mc’er ligeså. Det er f.eks. Ellerter eller kabinescootere.

MC tjekliste før køreprøven er udarbejdet i samarbejde med MCSKOLEN.DK

Læs om hvordan køreprøven foregår, her