Login

Din facebook konto vil udelukkende blive brugt til login

eller brug din adgangskode

Glemt adgangskode?

Support & Råd

Søg her:

Spørgsmål vedrørende køb

  1. Der skete en fejl under betalingen, hvad gør jeg?

    Hvis din betaling er gennemført, så kan du få din adgangskode sendt til din mail, hvis du klikker på "Glemt adgangskode?" ved log in.

  2. Er det sikkert at bruge mit dankort på teoriundervisning.dk?

    Ja, på teoriundervisning.dk er det sikkert at bruge sit dankort.

    SSL forbindelse
    På teoriundervisning.dk løber du ingen risiko ved at benytte dit Dankort, Visa/Dankort, Master Card, da vi bruger en såkaldt SSL forbindelse til at sikre, at der ikke er andre der "lytter" med, når dit kortnummer eller andre data overføres til teoriundervisning.dk, da overførslen sker med krypterede data. Desuden har teoriundervisning.dk en indløsningsaftale med PBS, som stiller meget høje krav til sikkerheden på vores hjemmeside.

    Dine betalingsdata opbevares desuden heller ikke af teoriundervisning.dk.

    Under indtastningen af navn, adresse og andre leveringsoplysninger er forbindelsen dog ikke krypteret.

    Nemt at handle
    Når du køber varer på teoriundervisning.dk skal du kun indtaste dit kortnummer og udløbsdato,ikke din pin-kode. Det gør det meget let og sikkert for dig, der handler på vores hjemmeside.

  3. Hvad er forskellen på de forskellige pakketilbud?

    Alle pakker indeholder det samme. Forskellen er hvor lang tid adgangskoden er aktiv. Pakkerne er ikke fysiske, men derimod udelukkende adgangskoder.

  4. Hvor lang tid efter jeg har bestilt, modtager jeg min adgangskode?

    Du modtager umiddelbart efter indbetalingen din adgangskode på skærmen. Adgangskoden bliver samtidig sendt til din e-mail.

  5. Jeg er blevet trukket 2 gange på mit kreditkort, hvad gør jeg?

    Send disse oplysninger til info@teoriundervisning.dk:

    - Dato for køb

    - De sidste 4 cifre på forsiden af kreditkortet

    - Den e-mail adresse som blev benyttet ved købet

    Vær opmærksom på, at vi ikke refundere brugte adgangskoder.v

  6. Siden vil ikke godkende mit kreditkort, hvad gør jeg forkert?

    Du skal sikre dig at du indtaster det lange nummer foran på dit kreditkort (samme side som dit navn). Herudover er det vigtigt at du indtaster hvornår kortet udløber (også foran på kreditkortet). Kontrol cifrene er de 3 sidste tal i nummeret på bagsiden af dit kreditkort (siden med underskrift).

Spørgsmål om brug af hjemmesiden

  1. Er man begrænset af et bestemt antal tests eller må man prøve så meget man vil?

    Du kan i princippet tage så mange teoritests du vil, men siden har følgende begrænsninger:
    - Der kan kun være logget ind ét sted med den samme kode.
    - Koden kan kun bruges på max 5 enheder (pc, laptop,tablet,mobil).
    Ovenstående punkter er ikke lavet for at begrænse den enkelte elev, men blot for at sikre at koden kun bliver brugt af den elev som har købt koden. Din kode er strengt personlig.

  2. Gratis online teoriprøve

    Prøv en gratis teoriprøve og få 15% rabat på Teoriundervisning.dk! Teoriundervisning.dk indeholder tusindsvis af teoriprøve-spørgsmål og billeder samt en komplet online teoribog. Hvis du gennemfører vores gratis teoriprøve, så giver vi dig en rabatkode med 15% rabat på Teoriundervisning.dk.

    Indholdet på Teoriundervisning.dk er gennemarbejdet gennem 20 år og bliver konstant fornyet. Teoriprøverne ligner Politiets teoriprøver hvad enten det er en Politikreds som benytter computer-teoriprøve eller ej (indstilles automatisk på siden).




    Gå til forsiden

    Se tavle oversigt

    Find en lokal køreskole

    Søg flere informationer om kørekort



    english-driving-theory.dk |online-teoritest.dk | bil-teoriprøve.dk | dennyeteoriprøve.dk | denyeteoriprøver.dk | engelsk-teoriprøve.dk | generhverv-køreteori.dk | gratis-teoriprøve.dk | motorcykel-teoriprøve.dk | online-teoriprøve.dk | politietsnyeteoriprøver.dk | teoriprøver-på-nettet.dk

  3. Gratis online teoritest

    Prøv en gratis teoritest og få 15% rabat på Teoriundervisning.dk! Teoriundervisning.dk indeholder tusindsvis af teoritest-spørgsmål og billeder samt en komplet online teoribog. Hvis du gennemfører vores gratis teoritest, så giver vi dig en rabatkode med 15% rabat på Teoriundervisning.dk.


    Indholdet på Teoriundervisning.dk er gennemarbejdet gennem 20 år og bliver konstant fornyet. Teoritestene ligner Politiets teoritests hvad enten det er en Politikreds som benytter computer-teoritest eller ej (indstilles automatisk på siden).


    Gå til forsiden

    Se tavle oversigt

    Find en lokal køreskole

    Søg flere informationer om kørekort



    bil-teoritest.dk | engelsk-teoritest.dk | english-driving-theory.dk | motorcykel-teoritest.dk | online-teoritest.dk | generhverv-køreteori.dk | teoritest-på-nettet.dk

  4. Hvad indeholder Teoriundervisning.dk?

    Teoriundervisning.dk har gennem siden år 2001 leveret software til undervisning i køreskoler i Danmark og på Færøerne. Vi har omkring 700 samarbejdspartnere / køreskoler tilsluttet vores systemer, og flere kommer til uge for uge.

    På Teoriundervisning.dk kan du købe dig adgang til teoriprøver, som ligner politiets. Materialet er baseret på research gennem de sidste 20 år læs mere her. Materialet på medlemssiden er opsat således, at det kan udregne præcist, hvornår du kan bestå Politiets teoriprøve.

    Generelt er Teoriundervisning.dk designet til at gøre det let for dig at bestå den rigtige teoriprøve, første gang!


    Indhold for medlemmer:

    - 25 teoriprøver på dansk, engelsk og færøsk

    - Emne opdelte teoriprøver

    - Learning Mode som gennemgår teori og tests samtidigt

    - Teoriprøve som viser testen præcist som du ser den hos Politiet.

    - Online teoribog med lyd, billeder, video og 3D.

    - Detaljeret resultat oversigt

    - Udregner om du kan bestå politiets teoriprøve

    - Trafik ordbog

    - Praktisk info om køreprøven (efter bestået teoriprøve)

    - Systemet kan afvikles på smartphone/tablets.v

  5. Hvordan er indholdet udviklet / testet / godkendt

    Alt øvemateriale, man kan købe til teoriprøver, er ikke godkendt af en offentlig myndighed som sådan. Politiets teoriprøver er hemmelige, og det er strafbart f.eks. at tage billeder af eller spionere på deres prøver. Vores egentlige 'godkendelse' ligger derfor i, at størstedelen af landets køreskoler benytter vores undervisningsmateriale og eleverne adgang til teoriundervisning.dk. Mere end 250.000 køreskole elever har indtil nu været igennem Teoriundervisning.dk.

    Hvordan kan Teoriundervisning.dk så få teoriprøverne til at ligne politiets?

    Her er, hvad vi har gjort:

    - Vi har brugt mere end 50 kørelærere fra hele landet, hver især med erfaring på 10-30 år i køreskole branchen
    - Vi har nøje registreret de informationer, som er offentligt tilgængelige om politiets prøver
    - Vi har brugt 12 år på at samle puslespillet om, hvordan politiets tests ser ud, baseret på kørelærer erfaringer og elev interviews.
    - Vi har taget mere end 15.000 fotos i trafikken gennem 12 år
    - Vi har fokuseret særligt på de "drilske" billeder, som eksisterer i politiets prøver.
    - Systemet er lavet i højere grad til at bestå teoriprøven end udelukkende den faglige gennemgang.
    - Vi har lavet vores billeder lidt sværere end politiets, da det så vil være lettere at bestå den rigtige teoriprøve.
    - Vi har, ligesom hos Politiet, ikke altid den højeste billedkvalitet. Billeder hos Politiet har ofte lav kvalitet, og derfor har vi prøvet at reflektere dette i vores system.

  6. Hvordan foregår teoriprøven?

    Vi har inddelt hjemmesiden i to måder at tage teoriprøver på.

    Learning Mode
    Her tager man ikke hele prøver, men kun ét billede ad gangen. Efter du har besvaret spørgsmålene får du at vide om du har svaret rigtigt / forkert og hvorfor. Du får ligeledes mulighed for at gå direkte videre til en minilektion med præcist det emne du har svært ved. Alle billederne kommer i præcist den rækkefølge (emner/kapitler) som din køreskole underviser efter.

    Teoriprøven
    Er en tro kopi af måden du bliver eksamineret på hos Politiet/Borgerservice. Her skal du besvare 25 billeder med spørgsmål, og efter testen vil du få en resultatoversigt. Emnerne i prøverne er et random udtræk mellem alle emnerne i undervisningen. Om der bliver vist tekster under prøven er en indstilling din køreskole sætter (pga. forskellige teoriprøve former forskellige steder i landet).

    Iøvrigt afsluttes alle lektioner med en teoriprøve.

  7. Hvorfor er der ikke uddybende svar ud fra alle udsagn i teoritestene?

    Ved hvert billede i resultatoversigten kan du finde uddybende svar. Nogle svar skrives kun udfra ét af udsagnene, og ved at læse dette svar, så vil resten af udsagnene give mening. Skriver vi uddybende svar ud fra alle udsagn, så vil vi på mange billeder skrive det samme igen og igen - derfor skrives det kun ved ét udsagn på nogle billeder.

  8. Hvorfor er der ingen tekst in min teoriprøve?

    Hvis du skal til teoriprøve i en Politikreds hvor der ikke er tekst på skærmen, så viser vores side prøven som den afvikles hos Politiet. Hvis dette er en fejl, og du skal op til en digital teoriprøve (med tekst), så skal du henvende dig til din køreskole som kan ændre denne indstilling.

    Vi har tidligere haft tekst i prøverne til alle elever, hvilket resulterede i en højere dumpeprocent, for de elever som ikke gik til den digitale teoriprøve.

  9. Hvorfor kan man ikke ændre sin besvarelse i Learning Mode?

    Man kan ikke ændre sit svar i Learning Mode fordi det ødelægger indlæringen - vi forsøger at lære dig at den første indskydelse er den korrekte. Grunden til at man kan ændre sit svar i Teoriprøve Mode er, at det afspejler den rigtige teoriprøve.

  10. Hvorfor kommer de samme billeder igen når jeg bruger Learning Mode?

    Learning Mode og Online Teoribog hænger sammen. Dvs. når du gennemgår lektioner i den Online Teoribog og besvarer dine testbilleder korrekt, så kommer der nye billeder med nye emner. Løsningen er derfor, at øve i den Online Teoribog.

  11. Hvornår udløber koden?

    Når du logger dig på første gang med din kode, bliver den aktiveret og begynder dermed at tælle ned. Du kan se hvornår din kode udløber ude til højre på oversigten (når du er logget ind). Når din kode udløber vil du modtage et tilbud om forlængelse af adgangen.

  12. Jeg kom til at klikke BESTOD, men jeg er ikke bestået og mine teoritests er væk, hvad gør jeg?

    Når du logger ind, så klik på ikonet hvor der står "Tillykk..." til højre på skærmen. På næste side kan du klikke på "Bestod ikke..." nederst til højre. Herefter er siden tilbage som før.

  13. Jeg vil gerne afmelde de mails jeg modtager fra jer, hvad gør jeg?

    Vi udsender mails (jvf brugsbetingelser) for at hjælpe og oplyse. Mails bliver kun udsendt så længe din adgangskode er aktiv, når den udløber sender vi ikke mere. Hvis du har bestået din teori- og køreprøve, og ikke længere ønsker at benytte Teoriundervisning.dk, så kan du skrive til support@teoriundervisning.dk og bede om at lukke din adgangskode.

  14. Kan jeg se hvilke tests og billeder jeg har lavet fejl i?

    Ja. Ved at klikke på Detaljeret statistik i Oversigten kan de se hvilke emner du har flest fejl i, og nedenfor disse kan du se de sidste 10 billeder som du havde fejl i.

  15. Kan man forlænge sin adgangskode hvis den er ved at udløbe?

    Dagen før adgangskoden udløber modtager man automatisk en e-mail med tilbud om forlængelse. Tilbuddet vil være meget billigere end vores normale priser da man jo allerede har købt en adgangskode én gang. Du vil også få tilbuddet om forlængelse, hvis du forsøger at logge ind efter kodens udløb.

  16. Min kørelærer kan ikke se mine prøve resultater, hvad kan jeg gøre?

    Log ind med din adgangskode, og klik på"Indstillinger". Vælg herefter din køreskole på listen og klik på "Gem oplysninger". Dine resultater vil fra dette tidspunkt være synlige for din kørelærer.

  17. Sådan fungerer Fremskridt's beregningen

    Hver bestået teoritest tæller 10% i resultatet, og hver teoritest ikke bestået tæller 10% ned.

    Du skal bestå en hel teoriprøve før du for %-point.

    For at opnå 100%, så skal du have bestået de sidste 10 teoriprøver. Nå over 80% i dine Fremskridt, og du vil være godt rustet til Teoriprøven!

    Vær’ opmærksom på at din procent kan gå både op og ned.

    Øvrige detaljer om resultat statistikken:
    Under “Vis Detaljeret Statistik” kan du få alle detaljer om dine resultater. Du kan bla. se de sidste prøvebilleder som du besvarede forkert og lære af dem.

  18. Teoriprøver på Engelsk - Driving theory quizzes in English

    Teoriundervisning.dk tilbyder elever med en adgangskode mulighed for at ta' teoriprøver / teoritest på engelsk. Vi har omkring 700 prøve billeder og hele køreskoleforløbet som en online teoribog med engelsk speak, foto, video og illustrationer.

    Teoriundervisning.dk presents driving school students in Danish driving schools an extensive theory test / quiz system. We offer 700 quizslides and the complete driving school course as e-learning with English speak, photos, video and illustrations.

    Buy here
    Choose "English" when you login the first time.

    engelsk-teoritest.dk - english-driving-theory.dk - engelsk-teoriprøve.dk

Info om Politiets teoriprøve

  1. Hvad koster det?

    - Teoriprøve kr.600.-
    - Køreprøve kr.600.-
    - Køreteknisk anlæg / glatbane kørsel: Prisen er meget varierende, spørg din kørelærer
    - Kørelektion, prisen er meget varierende - læs mere om kørelektion her
    - Teoriundervisning, prisen er meget varierende
    - Førstehjælp. Prisen er meget varierende - læs mere førstehjælp her
    - Praktisk prøve med påhængskøretøj (bil/mc) kr.280.-
    - Kontrollerende køreprøve kr.890.-

    Nogle køreskoler vælger at tilføje omkostninger, som ikke er inkluderet i de pakkepriser, der bliver annonceret med, f.eks. leje af skolevogn til køreprøve, materialer, transport til og fra baner o.l.. Mange køreskoler føler sig nødsaget til at benytte denne taktik for at klare sig i den hårde konkurrence, der er imellem køreskoler. Derfor vil vi anbefale dig at spørge ind til, om ALLE omkostninger er inkluderet eller ej, før du vælger køreskole.

    Se flere priser på Politiets hjemmeside

  2. Håndtering af eksamens angst

    Alle og enhver, som skal op til en eller anden form for prøve, er en smule nervøs. En anelse nervøsitet er godt og får os til at være oppe på mærkerne. Det bedste og mest simple råd vi kan give i forbindelse med at tage en teoriprøve hos Politiet er: Svar efter din første indskydelse - det er som regel den rigtige. Undgå at ændre i din besvarelse.

    Hvis du lider af overdreven nervøsitet i forbindelse med eksamen, så er det nødvendigt at du lærer at forstå, hvor angsten kommer fra. Den kan komme fra lavt selvværd, angst for ikke at slå til og andres forventninger til dig. Vi vil anbefale dig at søge professionel hjælp hos en autoriseret psykoterapeut. Der findes mange terapeuter som tilbyder denne service - Find nogle af dem her

    Vi har samlet nogle gode links her:

    Studenterrådgivningen har lavet en god side om eksamensangst. Selvom det ikke er teoriprøver, det omhandler, så er der mange ligheder. Besøg sitet her
    Hvis du vil læse mere om eksamensangst, kan du købe en bog her. Besøg sitet her
    På denne side kan du købe en lydbog, som hjælper mod eksamens angst. Besøg sitet her

  3. Politiets teoriprøve

    Politiet har udviklet et nyt digitalt teoriprøve system til afvikling af teoriprøver. Dette system er i øjeblikket kun opsat i udvalgte politikredse på Sjælland. Det forventes, at alle politikredse på sigt skal benytte systemet. Læs mere om det her på politiets hjemmeside.

    De fleste steder benytter politiet (/Borgerservice) stadig de gamle teoriprøver, hvor du får udleveret et A4 ark med 25 felter - ét for hvert billede. Her ser du billederne enten på et stort TV eller på en diaslærred. Enkelte steder benytter man stadig lysbilleder.

    HUSK at medbringe til teoriprøven:

    - Ansøgning om kørekort
    - Lektionsplan
    - GYLDIG legitimation (pas / sygesikringsbevis+dåbsattest)

  4. Teoriprøve teknik

    Teoriprøverne hos politiet kan være svære at forstå, hvis man ikke øver i måden, der bliver spurgt på. Sprogbrugen er til tider meget gammeldags, og nærmest juridisk.

    Vi har samlet nogle af de mest brugte emner i politiets teoriprøver
    Alle de udtryk man støder på i undervisningen og i prøverne har vi samlet i en Trafik ordbog.
    Se Trafik ordbogen når du er logget på.
    Det kan være stressende, at gå op til en teoriprøve hos politiet. Derfor har vi samlet nogle gode råd om håndtering af eksamensangst

    Husk at medbringe følgende til teoriprøven:
    - Lektions plan
    - Din ansøgning
    - Legitimation med billede (offentligt udstedt, for eksempel pas)

Info om klip i kørekortet

  1. Hvad er konsekvensen?

    Du kan få klip i kørekort til:

    - Almindelig personbil
    - Bus
    - Lastbil
    - Motorcykel
    - Stor knallert
    - Traktor
    - Motorredskab (gummiged, mejetærsker o. lign.)

    Indehavere af kørekort i mindre end 3 år:

    Reglerne er strengere for nye bilister. Her må du kun få 2 klip i kørekortet indenfor 3 år. Herefter bliver dit kørekort inddraget (ikke betinget frakendt), og du skal herefter for egen regning gennemgå:

    7 teorilektioner og 8 kørelektioner hos en køreskole
    Bestå ny teori-og køreprøve (se mere om kontrollerende prøve her)


    Indehavere af kørekort i mere end 3 år:

    Hvis du får 3 klip i kørekortet indenfor en periode på 3 år, får du en betinget frakendelse af kørekortet. Det betyder i praksis, at du har 3 måneder til at gennemføre den kontrollerende prøve (teori-og køreprøve).

    Kan man kun få ét klip ad gangen?

    Du kan godt få flere klip på én gang. Hvis du f.eks. både kører for stærkt og over for rødt, så får du to klip. Begår du tre forseelser samtidig, får du tre klip og dermed frakendt kørekortet betinget. Hvis du får fem klip på én gang, så vil de første tre forseelser medføre en betinget frakendelse af kørekortet. Den 4. og 5. forseelse tæller med som de første to klip i en ny treårig periode.

    Får du seks klip på én gang, får du frakendt kørekortet ubetinget, i en periode retten fastsætter.

    Se hvad kan give klip i kørekortet
    Læs om kontrollerende prøver (betinget frakendelse)

  2. Hvad kan give klip i kørekortet?

    Du får et klip hvis du:

    Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
    Kører med for kort afstand til foran kørende
    Kører ulovligt i nødsporet
    Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen
    Kører over for rødt
    Overtræder reglerne om vigepligt
    Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
    Overskrider spærrelinier ved overhaling
    Øger hastigheden, når du selv bliver overhalet
    Overhaler ved et fodgængerfelt med dårlige oversigtsforhold
    Kører mod færdselsretningen i f.eks. ensrettede gader
    Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
    Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
    Kører venstre om helleanlæg
    Kører kap- eller væddeløbskørsel på vej
    Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
    Ikke har fastspændt børn under 135 cm
    Overhaler, hvor det er forbudt
    Overhaler højre om
    Ikke sørger for at passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på motorcykel
    Transporterer børn under 135 cm på motorcykel

    Hvis du er ny bilist, skal du kun lave 2 klip indenfor 3 år - så får du kørselsforbud.

    Læs om konsekvensen, hvis du får for mange klip i kørekortet

    Læs om klip i kørekortet på sikkertrafik.dk

  3. Kan klip blive forældet?

    Indehavere af kørekort i mere end 3 år:

    Hvis du får 3 klip i kørekortet indenfor en periode på 3 år, så får du en betinget frakendelse af kørekortet. Klip i kortet før de sidste 3 år er forældet.

    Indehavere af kørekort i mindre end 3 år:

    Hvis du får 2 klip i kørekortet indenfor en periode på 3 år, så bliver dit kørekort inddraget.

    Læs mere om konsekvensen ved at få klip i kørekortet her

    Se hvad der giver klip i kørekortet

    Læs om kørselsforbud her

  4. Liste over fartbøde takster

    For lette køretøjer som person- og varebiler og motorcykler gælder følgende takster på veje, hvor hastighedsbegrænsningen går fra 30 til 90 km/t:

    Under 20 %: 1.000 kroner
    20- 29 %: 1.500 kroner
    30-39 %: 1.500 kroner
    40-49 %: 2.000 kroner
    50-59 %: 2.000 kroner
    60-69 %: 2.500 kroner
    70-79 %: 3.000 kroner
    80-89 %: 3.500 kroner
    90-99 %: 4.500 kroner
    + 100 %: 5.000 kroner

    Derudover er der et tillæg på 1.000 kroner ved en overskridelse på mere end 30 % på alle veje på nær motorveje.

    For lette køretøjer som person- og varebiler og motorcykler gælder følgende takster på veje, hvor hastighedsbegrænsningen går fra 100 til 130 km/t:

    Under 20 %: 1.000 kroner
    20- 29 %: 1.500 kroner
    30-39 %: 2.000 kroner
    40-49 %: 2.500 kroner
    50-59 %: 3.000 kroner
    60-69 %: 3.500 kroner
    70-79 %: 4.500 kroner
    80-89 %: 5.000 kroner
    90-99 %: 6.500 kroner
    + 100 %: 7.500 kroner

    Yderligere findes et såkaldt højhastighedstillæg, som tillægges, hvis bilisten overskrider 140 km/t. Dette tillæg lyder på 1.000 kroner ved overskridelse i intervallet 140-149 km/t og stiger med 500 kroner for hvert interval. Således koster det 1.500 kroner ekstra, hvis bilisten bliver taget med en hastighed i intervallet 150-159 og så fremdeles.

Info om køreskole forløb

  1. Hvad skal man gennemgå i køreskolen?

    Forløbet i køreskolen varierer meget fra skole til skole. Nogle køreskoler har det, de kalder "interaktiv undervisning", som egentlig bare betyder, at man sidder foran en computerskærm. Andre har mere traditionel undervisning med en kørelærer, der gennemfører teoriundervisningen v.h.a. dias, projektor m.v..

    Her er de ting, man SKAL igennem i køreskolen, når man tager kørekort:

    Teoriundervisning / køreteori:
    Gennemgang af teorien foran computer eller ved personlig undervisning. Man skal gennemføre mindst 28 lektioner á 45 minutter. Teoritests vil typisk være en del af undervisningen.
    Læs mere om teorilektioner her

    Manøvrebane:
    Allerede efter 1. eller 2. teorigang skal du på manøvrebane, hvor du får din egen bil at øve dig i. Manøvrebanen kaldes også"kravlegården", fordi det er her, du lærer de mest basale principper ved at køre bil eller motorcykel. Du skal gennemføre mindst 4 lektioner á 45 minutter på manøvrebanen. Oftest bliver dette afviklet af én omgang.
    Læs mere om manøvrebane her

    Køretimer:
    Du skal gennemføre mindst 16 lektioner á 45 minutter i køreskolens bil(er). Kørelektionerne er opdelt i emner, så når du har gennemført teorien, kan du booke kørelektioner, der stemmer overens med teorien..

    Teoriprøven hos politiet:
    Læs mere om politiets teoriprøve her

    Køreteknisk anlæg (glatbane m.m.):
    Du skal genneføre mindst 4 lektioner á 45 minutter på køreteknisk anlæg.
    Lær mere om køreteknisk anlæg

    Køreprøven:
    Køreprøven afvikles af en køreprøvesagkyndig, typisk en person fra Færdselspolitiet.
    Læs mere om hvordan køreprøven afvikles - Kat B
    Læs mere om hvordan køreprøven afvikles - Kat A

  2. Hvad skal man lære på manøvrebanen?

    Før du må komme ud at køre på vejene, skal du på en lukket øvelsesplads i 4 x 45 min. Her får du for første gang lov til selv at styre bilen. Under øvelserne er du alene i bilen, og din kørelærer instruerer dig over radioen.

    Du skal igennem følgende øvelser:

    Forberedelse til kørsel:
    Her skal du blive fortrolig med bilens betjeningsudstyr og sørge for at alt er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
    Igangsætning og standsning:
    Her skal du øve dig i at finde koblingspunktet og sætte igang uden voldsomme ryk.
    Kørsel i 8-tal:
    Under denne øvelse skal du lære at betjene rattet med korrekt håndstilling.
    Forlæns og baglæns kørsel med målbremsning:
    Her skal du lære at køre baglæns og bedømme bilens længde.
    Baglæns kørsel med svingning:
    Her skal du lære at styre bilen, mens du kører baglæns.
    Forlæns og baglæns slalom:
    Denne øvelse går ud på at koordinere hastighed og styring.
    Parkering ved vejkant:
    Her lærer du at bedømme bilens bredde ved forlæns indkørsel til vejkant.
    Kørsel i anden gear og højresving:
    Her skal du lære at skifte til 2. gear og svinge rundt om skarpe hjørner.
    Vending:
    Under denne øvelse kommer du til at øve dig i u-vending og 3-punktsvending.
    Parkering i båse:
    Til sidst skal du lære at parkere i parkeringsbåse, samt øve dig i at parallelparkere.

    HUSK at medbringe lektionsplan

  3. Hvordan forløber en kørelektion?

    I bilen
    Kørelæreren sidder ved siden af dig på passagersædet. Han har et ekstra sæt pedaler nede ved sine fødder, så han kan korrigere din kørsel om nødvendigt. Herudover er bilen udstyret med ekstra side- og indvendige førerspejle, så kørelæreren hele tiden har overblikket. Du skal gennemføre minimum 16 lektioner á 45 minutter i køreskolens bil(er).

    Kørelektionerne følger teoriforløbet. Det er i bilen, du skal afprøve den teori, du har lært. Efter endt kørelektion underskriver kørelæreren og du selv din logbog / lektionsplan.

    Se også hvad du skal vide om bilens teknik

    På motorcyklen
    Typisk kører én kørelærer i bil og har 1 - 3 elever på motorcykler foran sig. Alle elever bliver udstyret med radio udstyr, så kørelæreren kan korrigere og kommentere.

    Se også, hvad du skal vide om motorcyklens teknik

    Priser & tid
    Priserne kan variere meget fra skole til skole. Bemærk når du vælger skole, hvor mange minutter en kørelektion er, da tiden også varierer tilsvarende. Typisk betaler man kr.300-400 pr. kørelektion.

  4. Hvordan forløber teorilektioner?

    Forløbet på køreskolen varierer meget fra skole til skole. Nogle køreskoler har det de kalder "interaktiv undervisning" som egentlig bare betyder, at man sidder foran en computerskærm. Andre har mere traditionel undervisning med personlig undervisning, dias, projektor m.v..

    PC undervisning

    Fordele
    Computerundervisning er mere fleksibel, fordi du ikke er afhængig af, at der bliver undervist i ét bestemt emne. Ofte har køreskolen åbent for computerundervisning på flere dage og tidspunkter, som gør det lettere at få tilpasset sin hverdag. Man skal ikke "vente" på langsomme elever. Det kan forkorte kørekortforløbet

    Ulemper
    Det kan virke mekanisk og upersonligt at sidde foran en computerskærm. Man mister fællesskabet ved klasseundervisningen, hvor man kan dele viden med de andre elever.

    Projektor undervisning

    Fordele
    Personlig undervisning kan for nogle være bedst, da man hele tiden har en kørelærer foran sig. Man kan lettere dele viden med de andre elever, når alle er igang med det samme emne.

    Ulemper
    Det er ikke fleksibelt med tidspunkter. De tider, køreskolen har opsat for lektionerne, skal holdes, ellers skal man muligvis vente lang tid, før der atter bliver undervist i lektionen. Det kan forlænge køreskole forløbet.

  5. Om køreteknisk anlæg (glatbane kørsel)

    På køreteknisk anlæg kan du under trygge forhold opleve, hvordan bilen reagerer i kritiske situationer. Din kørelærer har (typisk) radio kontakt med alle bilerne, da man oftest kører flere elever, ad gangen. Her er listet noget af det, du skal gennemgå:

    Dobbelt undvige manøvre:
    Her skal du hurtigt og præcist styre uden om en forhindring.
    Kombineret bremse- og undvigemanøvre:
    I denne øvelse lærer du, at man ikke skal styre og bremse, samtidigt.
    Bevarelse af herredømmet ved kørsel ud over vejkant:
    Her gælder det om ikke at flå bilen op på kørebanen, igen, før hastigheden er sat ned.
    Baghjulsudskridning i kurve:
    Her lærer du, hvordan du genvinder vejgrebet efter en udskridning på glat vej.
    Bremsning på uens vejgreb:
    I denne øvelse skal du regulere trykket på bremsepedalen, således at du undgår udskridning.

    HUSK at medbringe :
    Ansøgning om kørekort
    Lektionsplan

Info om kørekort

  1. Internationalt kørekort / ombytning

    Hvis du har fået bopæl i Danmark og har et kørekort, der ikke er udstedt i et EU- / EØS-land eller på Færøerne, skal du inden 90 dage ombytte dit udenlandske kørekort til et dansk, hvis du fortsat ønsker at føre motordrevet køretøj i Danmark.

    Ombytningen af et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort kræver, at man skal op til en kontrollerende køreprøve (teori- og praktisk prøve). Visse lande er dog undtaget.

    Her på siden kan engelsk talende elever øve teori før teoriprøven hos politiet.

    Læs mere på Politiets hjemmeside her

  2. Kørekort fornyelse

    For at få et nyt kørekort, skal du henvende dig i et borgerservicecenter i en af landets kommuner, når dit kørekort er ved at udløbe. Du kan finde en oversigt over borgercentre her

    Læs mere på Politiets hjemmeside

  3. Nyt kørekort

    For at få et nyt kørekort, skal du derfor henvende dig i et borgerservice center i en af landets kommuner. Du kan finde en oversigt over borgerservice centre, her

    Du skal medbringe:
    En lægeattest, som er udstedt af din egen læge.
    Et fotografi (farve eller s/h):
    Billedet skal bl.a. være taget lige forfra, og andre detaljer skal være på plads, før kommunen kan godkende et billede til kørekortet. Se alle krav til med billedeksempler her (pdf).
    Dit kørekort, hvis det er af kreditkorttypen eller et gyldigt pas.
    Hvis du ikke har et kørekort af kreditkorttypen eller gyldigt pas, skal du i stedet medbringe din originale dåbs-, navne- eller fødselsattest samt billedlegitimation.

    Om lægeattesten

    Oplysningerne fra din lægeattest kan indebære:

    Krav om oplysninger fra en speciallæge
    Krav om vejledende helbredsmæssig køretest
    At dit kørekort bliver tidsbegrænset
    At dit kørekort ikke længere kan fornys

Info om fagligt indhold

  1. Er online teoribog det samme som en almindelig teoribog?

    Vores online teoribog indeholder den samme køreteori som en almindelig teoribog. I modsætning til en almindelig teoribog, så indeholder online teoribog også video, lyd, 3D og afsluttes med teoriprøve.

  2. Førstehjælp & kørekort

    Alle, der tager kørekort for første gang, skal have gennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus. Et førstehjælpskursus skal gøre dig i stand til at håndtere trafikulykker. Kurset omfatter 7 timers undervisning, hvor 3 af timerne er om basal genoplivning (modul 1)og de sidste 4 handler om færdselsrelateret førstehjælp (modul 2). Kurserne varierer meget i pris (kr.400- kr. 1000,-), så spørg din kørelærer, hvad det koster.

    Modul 1:

    Dette skal du kunne, når modulet er færdigt:
    - Anvende førstehjælpens 4 hovedpunkter
    - Yde Hjerte-Lunge-Redning til en bevidstløs person uden vejrtrækning
    - Alarmere på det situationsbestemte, rigtige tidspunkt i forløbet, alt efter om der er én eller flere hjælpere til stede

    Du skal have forståelse for:
    - Overlevelseskæden
    - De enkelte trins placering i den samlede rækkefølge af basal genoplivning.

    Modulet indeholder:
    - Førstehjælpens 4 hovedpunkter
    - Overlevelseskæden
    - Hjerte-Lunge-Redning
    - Stands ulykken og sørg for egen, den tilskadekomnes og omkring ståendes fysiske sikkerhed
    - Kontrol af bevidsthed
    - Råb på hjælp
    - Frie luftveje
    - Kontrol af åndedræt
    - Alarmering
    - Hjerte massage
    - Kunstigt åndedræt
    - Aflåst sideleje


    Modul 2

    Dette skal du kunne, når modulet er færdigt:
    - Handle hensigtsmæssigt på et skadested, herunder håndtere flere tilskadekomne og kunne tage de nødvendige forholdsregler for ikke selv at komme til skade
    - Yde livreddende førstehjælp til livstruende skader, der medfører spærring af luftvejene, nedsat / standset vejrtrækning og / eller chok som følge af trafik- og færdselsrelaterede ulykker
    - Yde livreddende førstehjælp til hovedlæsioner, brud på nakke, rygsøjle og/eller bækken samt store ekstremiteter
    - Foretage nødflytning af en tilskadekommen, hvis det vurderes nødvendigt
    - Forebygge chok, herunder føre en beroligende samtale med den /de tilskadekomne

    Du skal have forståelse for:
    - Den livsvigtige ilttransport
    - Virkninger og symptomer på hovedlæsioner, brud på nakke, rygsøjle og/eller bækken

    Modulet indeholder:
    - Forhold ved trafik- og færdselsrelaterede ulykker
    - Førstehjælpens 4 hovedpunkter
    - Nødflytning
    - Livreddende førstehjælp-ABC og den livsvigtige ilttransport
    - Alarmering
    - Chok
    - Psykisk førstehjælp
    - Blødninger
    - Hovedlæsioner
    - Brud på nakke, rygsøjle og / eller bækken
    - Brud på arme og benv

  3. Hastighedsgrænser

    Tættere bebygget område

    Indenfor 50 km/t
    Udenfor 80 km/t
    Motorvej 130 km/t
    Motortrafikvej 80 km/t


    Hastighedsnedsættelse skal ske i/ved

    Uoverskueligt vejkryds
    Uoverskueligt vejsving
    Uoverskueligt fodgængerfelt
    Uoverskuelig bakke
    Møde på smal vej
    Jernbaneoverkørsel
    Løbende, legende og cyklende børn
    Hvis du har nedsat vejgreb
    Hvis du har nedsat sigtbarhed


    Hvem må køre hvad?

    Bus 80 km/t (100 km/t motorvej)*
    Lastbil 70 km/t (80 km/t motorvej)
    Bil m/anhænger 80 km/t (100 km/t motorvej)*
    Traktor 40 km/t


    * nogle busser og bil med anhænger er godkendt til at køre 100 kmt på motorvejen (tempo 100)

  4. Hvad bygger Teoriundervisning.dk det faglige materiale på?

    Vi bliver ofte spurgt, hvad der ligger til grund for vores materiale, og hvorfor vi kan sige at det ligner Politiets prøver (for de er hemmelige), og her er hvorfor:


    - 30 kørelærere har været hyret som konsulenter siden vi startede.
    - Omkring 600 køreskoler / kørelærere har brugt vores system til undervisning på skolerne, og har gennem tiden givet os en masse feedback.
    - Vi har haft materialet gennemset og tilrettet af en motorsagkyndig (Politi).
    - Vi har hyret en konsulent (kørelærer), som systematisk har interviewet mange af sine elever om teoriprøven siden midten af 90’erne, og kortlagt indholdet.
    - Vi har vores egen billeddatabase på omkring 15.000 billeder, som vi har udvalgt materialet fra. Mange billeder er taget MEGET nøjagtigt efter de oplysninger vi har om Politiets teoriprøver.
    - Vi arbejder i øjeblikket intensivt med spørgemåder, da vi har opdaget nogle spørgemåder hos Politiet som vi ikke har. Derfor er der i september blevet lavet 700 nye spørgemåder som er delvist implementeret nu.
    - Mere end 1/4 million køreskoler elever har brugt vores system siden vi startede i år 2001, og har gennem tiden flittigt givet os nyttig feedback.


    Vi har arbejdet intensivt med vores teoriprøver siden år 2001, og vi vil fortsætte arbejdet løbende med tilretninger og nyt materiale. Det er dog meget vanskeligt at lave prøvebillederne entydige for alle, og derfor modtager vi gerne feedback og re-evaluere billederne. Hvis du har faglig feedback læs her.

  5. Hvis du synes der er fejl i prøvebilleder eller ikke er enig

    Hvis du skulle finde et billede som du ikke er enig med os i, så vil vi anbefale dig at rette henvendelse til din kørelærer først og fremmest. Du er naturligvis også velkommen til at sende os et skærmbillede på info@teoriundervisning.dk - alle billeder bliver evalueret.

  6. Hvor kan jeg få svar på faglige spørgsmål?

    Af principielle årsager kan Teoriundervisning.dk ikke besvare faglige spørgsmål fra elever. Dette er køreskolens opgave. Vi ønsker ikke at blande os i den enkelte køreskoles måde at undervise på, da der nogle steder i Politiets Undervisningsplan er stor forskel på fortolkningen fra den ene kørelærer til den anden. Vi vil derfor bede dig rette dine faglige spørgsmål mod din kørelærer. Hvis din kørelærer også mener, at prøvebilledet indeholder fejl, så skal han/hun henvende sig direkte til os.

  7. Hvordan beregnes Fremskridt (statistik %)?

    Hver bestået teoritest tæller 10% i resultatet, og hver teoritest ikke bestået tæller 10% ned.

    Du skal bestå en hel teoriprøve før du for %-point.

    For at opnå 100%, så skal du have bestået de sidste 10 teoriprøver. Nå over 80% i dine Fremskridt, og du vil være godt rustet til Teoriprøven!

    Vær’ opmærksom på at din procent kan gå både op og ned.

    Øvrige detaljer om resultat statistikken:
    Under “Vis Detaljeret Statistik” kan du få alle detaljer om dine resultater. Du kan bla. se de sidste prøvebilleder som du besvarede forkert og lære af dem.

  8. Hvorfor har Teoriundervisning.dk ikke emne tests?

    Det er naturligvis vigtigt, at man kan øve emner. I vores nye site har vi lavet Learning Mode, som automatisk tester dig i de emner som du er svagest i. Emne prøver er derfor ikke en nødvendighed for indlæringen med systemet.

  9. Jeg kunne downloade huskeddel før teoriprøve, og nu er den væk?

    Når man har registeret at man har bestået sin teoriprøve, så fjerner vi muligheden for at hente indhold til teoriprøven, og giver istedet indhold som er relevant i forhold til den praktiske prøve / køreprøven.

    Hvis du IKKE har bestået teoriprøven, så kan du ændre tilbage ved at klikke på TILLYKKE! DU BESTOD TEORIPRØVEN! i oversigten og derefter klikke NEJ JEG BESTOD IKKE. Herefter vil du igen kunne se teoriprøver og huskeseddel mv.

  10. Mest brugte emner i politiets teoriprøver

    Den primære huskeregel er: lyt GRUNDIGT til billedets indledende tekst.

    Ved igangsætning fra vejkant
    Husk orientering bagud ved igangsætning.

    ”Foden til bremsen”(beredskabsstilling, ”parat til at bremse”)
    Eksempler: vejkryds på villa vej, børn / unge på fortov, vejarbejdere på kørebanen osv.

    ”Jeg sætter farten ned til et minimum”(så lav hastighed som muligt)
    Eksempler: børn leger på kørebanen, ældre / handicappede på kørebanen osv.

    ”Jeg bremser”(aktivering af bremsen, nedsat fart)

    ”Jeg standser”(aktivering af bremsen til stop)
    Eksempler: uopmærksomme fodgængere på kørebanen, fare for påkørsel osv.

    Nedsat vejgreb
    Du skal være særlig opmærksom på nedsat vejgreb, hvis der er: sne, is, vand, jord, våde blade el. lign. Du skal kun være særlig opmærksom på denne tavle, hvis der er en undertavle, og det som undertavlen angiver er til stede.

    Gående / fodgængere
    Tag særligt hensyn til: børn, skolepatruljer, ældre og vejarbejdere. Hold tilbage for fodgængere i eller på vej ud i fodgængerfelter. Husk, hvis fodgængerfeltet har et helleanlæg på midten af kørebanen, så skal du kun holde tilbage når fodgængeren nærmer sig helleanlægget.

    Cyklister
    Ved passage af cyklist på kørebanen (uden cykelsti), så vurdér cyklistens hensigt i forbindelse med f.eks. kryds, sving mv. Vær opmærksom på, at nogle cyklister ikke er i stand til at give tegn samtidigt med at styre cyklen (slingrer, løfter kun hånden lidt).

    Placering
    Hold altid til højre på kørebanen.

    Venstresving
    Hold altid tilbage for modkørende; påbegynd aldrig et sving, du ikke helt sikkert kan gennemføre. Ved flere venstresvingsbaner, hold dig i den højre venstresvingsbane, hvis du ikke hører andet. Venstre venstresvingsbane benyttes kun til overhaling, eller hvis du skal svinge til venstre umiddelbart efter.

    Højresving
    Orientering, ind til højre side hvis der er frit bagude, så du lukker af for 2-hjulede køretøjer. Holder du f.eks. tilbage for en fodgænger, inden svingning, skal det ske på en sådan måde, at du ikke spærrer for cyklister.

    Overhaling
    Du skal sikre dig flg. 4 ting, før du overhaler:
    1. Der må ikke være nogle, der overhaler dig
    2. Overhalingsbanen skal være fri for modkørende eller andre forhindringer
    3. Du må ikke overhale, hvis forankørende påbegynder en overhaling.
    4. Du skal sikre dig, at der er plads til at komme ind i højre vognbane, igen.

    På motorvej / motortrafikvej
    Du må ikke vende, bakke, standse eller parkere. Nødsporet er til udrykningskørsel, og det samme er “huller” i midterrabatten. Husk ved kombineret til- og frakørselsbane gælder reglen for vognbaneskift (stiplede linier hele vejen). Ved kort tilkørselsbane kan der være ubetinget vigepligt, kørende på motorvejen har pligt til at hjælpe dig ind ved at skifte til venstre vognbane.

    Trafikafvikling
    Du skal huske at være medvirkende til trafikafviklingen. Hvis det er muligt at komme uden om lastbiler, traktorer eller busser, så gør det. Lad være, hvis det er hurtige køretøjer.

    Bilens størrelse / belæsning
    Max. 12 meter lang, 4 meter høj og 2,55 bred, med eller uden belæsning. Gods skal afmærkes, hvis det hænger mere end 1 meter ud over forenden eller bagenden af bilen. Gods skal også afmærkes, hvis det hænger mere end 15 cm. ud over siden på bilen.

    Særlig opmærksom
    Betyder: Hvad skal du bruge det meste af din opmærksomhed på nu, og har det nogen betydning for din fortsatte kørsel.

  11. Overhaling

    Altid venstre om — undtagen hvis forankørende svinger til venstre (husk at se efter cykelsti i højre side af vejen)

    Overhalingsforbud:

    - Før eller på jernbaneoverkørsel
    - Før eller i fodgængerfelt - Undtagelse: Hvis der er 100 % frit udsyn over hele feltet + 1 m til hver side
    - På vej op ad bakke - Undtagelse: Hvis der er 2 vognbaner og dobbelt spærrelinie, der ikke må overskrides.
    - På vej hen mod sving (uoverskueligt ) - Undtagelse: Hvis der er 2 vognbaner og dobbelt spærrelinie, der ikke må overskrides. Du må gerne overhale i et lysreguleret kryds, hvis der er flere vognbaner i samme retning.
    - Før eller i vejkryds - Undtagelse: Sidevejene har ubetinget vigeplig og ;der skal være frit udsyn, samt i lysregulerede kryds med flere vognbaner i samme retning.

  12. Spiritus

    Højeste tilladte promille i blodet:
    Hvis du ikke er indblandet i uheld 0,50
    Hvis du er indblandet i uheld 0,00

    Spriritus Man må aldrig overdrage førerretten til en person, man ved eller burde vide, er beruset.
    Medicin kan være lige så farligt som spiritus. Ved blanding er det endnu værre.

  13. Standsning & parkering (bil)

    Standsning:
    Enhver frivillig hensættelse af køretøjet i mindre end 3 min. med eller uden fører. Standsning er også ind- og udstigning, af- og pålæsning af varer og gods uanset varighed.

    Parkering:
    Enhver frivillig hensættelse af køretøjet i mere end 3 min. med eller uden fører.

    Generelt:
    Når du parkerer eller standser, må du ikke være til fare eller ulempe for andre, og standsning og parkering bør som hovedregel foretages i kørselsretningen i højre side. Standsning & parkering er ikke: en punktering • stop for rødt lys • eller andre ufrivillige stop.

    Du må ikke parkere følgende steder:
    - Tættere end 30 m. før og efter en jernbaneoverskæring
    - Ud for port eller udkørsel
    - Ved siden af andre køretøjer (2 position)

    Du må ikke standse (& parkere) følgende steder:
    - Bakke - umiddelbart foran eller på en bakke.
    - Sving - umiddelbart foran eller i uoverskueligt vejsving
    - Før fodgængerfelt - ikke nærmere end 5 m. før feltet, gerne lige efter
    - Cykelsti - ikke nærmere end 5 m. fra cykelstis udmunding
    - Spærrelinie - der skal være min. 3 m. fra din bil ud til spærrelinien, eller 5 meters afstand til spærreliniens begyndelse.
    - Ved vejkryds - ikke nærmere end 10 m. både før og efter
    - På jernbaneoverskæring - må du ikke standse tættere end 5 m. før/efter. (30 m. før/efter ved parkering. Du må gerne standse på spor i havne arealer, og afstanden til sporene skal være mindst 2 m. ved parkering).
    - Gul malet kantlinie - ” hel linje ” (standsning tilladt ved stiplet gul linje)
    - I viadukt eller tunnel - (under bro )
    - I krybespor
    - På cykelsti - (hverken helt eller delvist )
    - Taxaholdeplads
    - Ved bus stoppested - (du skal mindst være 12 m. fra skiltet )
    - I modsatte vejside - medmindre vejen er ensrettet eller mindre befærdet.

  14. Vejforhold

    Du skal være særlig opmærksom, når et af nedenstående emner kan eller vil få betydning for din fortsatte kørsel. Men, husk det nærmeste først! Hvis der f.eks. er børn på kørebanen, så glem et eventuelt kryds, længere fremme.

    Vejens forløb:
    Steder med forringede orienterings vilkår eller hvor du får mindre plads.

    Vejens brug:
    Hvis du ser eller bliver advaret om anderledes brug af kørebanen + indkøbsgade og p-gade.

    Vejens omgivelser:
    Noget ved vejsiden, der gør din kørsel på vejen sværere / farligere.

    Vejens udstyr:
    Noget, som gør at du skal passe ekstra meget på andre trafikanter. Især gående og cyklister.

    Vejens type:
    Veje med særlige regler, der afviger fra færdselslovens normale bestemmelser.


    Skal du være særlig opmærksom på ?

    Nedenstående skal ses som en huskeliste over de emner, der spørges om i teoriprøver vedr. vejforhold.

    Vejens forløb:
    Svar JA hvis du kører...
    Op ad bakke • Mod sving / kurve • Mod alle kryds • Mod jernbane • Mod rundkørsel (kryds) • Hen mod mindre plads på vejen (indsnævring) • fodgængerfelter

    Vejens brug:
    Svar JA hvis du kører...
    Skole / institution • Indkøbs gade • Sports center • Gade med parkerede biler (travl gade) • Advarselstavle om børn • Busholdepladser (mange mennesker)

    Vejens omgivelser:
    Svar JA hvis du kører...
    Træer som giver skygge og glat kørebane • Træer som smider blade på kørebanen • Sø / hav som giver våd kørebane • Jord på kørebanen fra fx traktorer • Butiksgader / boliggader

    Vejens udstyr: 
    Svar JA hvis der mangler...
    fortov • cykelsti • afstribning
    du kommer til: fodgængerfelt • fodgænger bro

    Vejens type: 
    Svar JA hvis du kører...
    På motorvej • På motortrafikvej • På hovedvej • På vej med fartdæmpning • På lege / opholdsområde • På gågade

  15. Vigepligter

    Ubetinget vigepligt betyder, at du skal holde tilbage for kørende fra både venstre og højre side. Det betyder ikke, at du skal standse, medmindre der er fuldt, eller dårlig oversigt i krydset. STOP.

    Ubetinget vigepligt har du, hvis der er: hajtænder, tavle for ubetinget vigepligt (trekant på spidsen) eller fuldt STOP tavle.

    Man har også ubetinget vigepligt, hvis man kører over fortov, cykelsti eller ud fra: grund / ejendom, parkeringsplads, tankstation, markvej eller anden tydelig underordnet vej.

    Højrevigepligt betyder, at du skal holde tilbage for kørende fra højre side, men samtidig se om kørende fra venstre holder tilbage for dig.

    Højrevigepligt har du, hvis ingen har ubetinget vigepligt: dvs. der ikke er nogen afmærkning i krydset.

    Generelt
    Husk: Du har ikke overholdt din vigepligt, hvis du har været til ulempe. Dvs. når du kommer ud på vejen, skal du op i fart uden at blive indhentet.

Info om køreprøven

  1. Hvad koster det?

    - Teoriprøve kr.600.-
    - Køreprøve kr.600.-
    - Køreteknisk anlæg / glatbane kørsel: Prisen er meget varierende, spørg din kørelærer
    - Kørelektion, prisen er meget varierende - læs mere om kørelektion her
    - Teoriundervisning, prisen er meget varierende
    - Førstehjælp. Prisen er meget varierende - læs mere førstehjælp her
    - Praktisk prøve med påhængskøretøj (bil/mc) kr.280.-
    - Kontrollerende køreprøve kr.890.-


    Nogle køreskoler vælger at tilføje omkostninger, som ikke er inkluderet i de pakkepriser, der bliver annonceret med, f.eks. leje af skolevogn til køreprøve, materialer, transport til og fra baner o.l.. Mange køreskoler føler sig nødsaget til at benytte denne taktik for at klare sig i den hårde konkurrence, der er imellem køreskoler. Derfor vil vi anbefale dig at spørge ind til, om ALLE omkostninger er inkluderet eller ej, før du vælger køreskole.

    Se flere priser på Politiets hjemmeside

  2. Hvilke dokumenter skal jeg huske?

    Du skal huske disse dokumenter til køreprøven:

    - Ansøgning om kørekort
    - Lektionsplan
    - GYLDIG legitimation (pas / sygesikringsbevis + dåbsattest)


    Hvis du har fået en betinget frakendelse, skal du huske at medbringe dit kørekort til både teori- og køreprøve.. I nogle tilfælde skal elever medbringe opholdstilladelse (spørg din kørelærer)

    Læs mere om køreprøven på Politiets hjemmeside

  3. Hvordan bliver jeg tilmeldt køreprøven?

    Når du har gennemgået alle de lovpligtige kørelektioner, vil din kørelærer tage stilling til, om du er klar til køreprøven hos politiet. Nogle elever kan gå til køreprøve, umiddelbart efter, at de lovpligtige kørelektioner er gennemført, men, de fleste har behov for ekstra lektioner - især i de større byer, hvor der er meget trafik og komplicerede vejkryds o.l..

    Det er køreskolen, som tilmelder dig køreprøven (Generhververe kan selv tilmelde sig teoriprøven, mens kørelæreren normalt berammer køreprøven, da tidspunktet bl.a. skal passe med kørelærerens kalender). I nogle politikredse kan der være lang ventetid i visse perioder, hvilket kan bevirke, at du er nødt til at tage et par ekstra kørelektioner lige før prøven.

    Her har vi samlet nogle nyttige informationer før køreprøven:

    Husk disse dokumenter til køreprøven
    Hvis du er nervøs - læs om eksamens angst her
    Liste over det teknik du skal kunne før køreprøven - Teknik - kategori B / Teknik - kategori A
    Læs hvad det koster
    Internationalt kørekørt / ombytning
    Nyt kørekort
    Kørekort fornyelse


    Læs mere om køreprøven på Politiets hjemmeside

  4. Kategori A: Gennemgang af teknik

    Denne kontrolliste er lavet, så du kan øve dig, inden køreprøven, på en rigtig mc. Der skal ikke medbringes værktøj til prøven, men, du skal vise, at du har et indgående kendskab til motorcyklens indretning og udstyr og kan kontrollere de sliddele, der har sikkerhedsmæssig betydning . Kontrollisten omfatter væsentlig mere, end der forlanges til køreprøven.

    I. Styretøjet; Styr og forgaffel.

    Loven: Let, sikker og hurtig styring. Der må ikke være slør i styremekanismen. Det kan forekomme i kronrørslejet, gliderør, foraksel og forhjulslejerne.

    Håndtag og styr:

    Forklar om lovkrav: Når styret er drejet helt i bund, skal der stadig være plads til hænderne. Håndtagene skal sidde godt fast. Styret må ikke have været bøjet.

    Kontrol: Drej styret til begge sider og se om der er plads til hænderne og ryk godt i gummihåndtagene.

    Kuglelejer i kronrør:

    Forklar om lovkrav. Der må ikke forekomme slør i styremekanismen. Lejerne i kronrøret skal være korrekt spændte, så der ikke er slør. Det mærkes især ved, at forgaflen 'vakler', når der bremses.

    Kontrol: Skub mc’ens forhjul op mod en fast genstand, f.eks. en mur. Slør mærkes som et klik i forgaflen, når man presser den ind mod muren. Er der ikke en fast genstand, kan du stå med front mod mc’en med forhjulet imellem benene og rykke hårdt fremad i styret, ind mod dig selv. Der må da ikke mærkes slør.

    Forgaffel:

    Forklar om lovkrav: Forgaflen skal være helt tilspændt. Forgaflen skal være sammenspændt i øverste og nederste samlestykke/gaffelbro. Der er mindst 4 bolte, der skal være helt tilspændte. Hvis forgaflen ikke er sammenspændt, vil den vride sig ved kraftig opbremsning og under kraftig nedlægning i sving, især ved høj fart i motorvejskurver = wobling i forhjulet. Det samme fænomen kan opstå ved næsten alle hastigheder, under ligeudkørsel - forhjulet slingrer.

    Kontrol:Stå foran mc’en som før, men klem hårdt om hjulet med knæene, imens du drejer styret fra side til side. Gaflen må ikke vakle eller vrides under din drejning af styret.

    Forgaflens gliderør:

    Lovkrav: Foraflen skal være veldæmpet. Den nederste del af forgaflen bevæger sig op og ned i takt med vejens ujævnheder. I forgaflen er der olie, der trykkes igennem nogle ventiler ved bevægelse. Olien dæmper bevægelserne, så forhjulet bevarer vejkontakten.

    Kontrol:Med mc’en på det store centralstøtteben sætter du dig på hug foran mc’en og rykker frem og tilbage gliderørerne. Der må da ikke mærkes slør. Har mc’en ikke et centralstøtteben, kan du bruge sidestøttefoden, men pas på, at du ikke vælter køretøjet!

    Forgaflen må ikke udskiftes med en længere type, som f.eks. på en chopper. Styringen bliver ændret, betydeligt, og en styrefølsom motorcykel kan pludselig blive meget styretræg og svær at dreje med. Det er efterløbet i forhjulet, der har stor betydning for selvopretningen.

    Foraksel:

    Fortæl om lovkrav: Forakslen skal sidde fast og kan være sikret med en sikrings-split eller en eller flere låsebolte.

    Kontrol:Ryk i forakslen og fortæl, at den skal sidde fast! Find sikringsbolte eller splitten og forklar deres funktion.

    II. Bærende dele; Hjul:

    Forklar om lovkrav: Samtlige eger skal være i hjulet, og de skal være stramme. Hjulet må kun slå (ekse) 1 mm til siden.

    Kontrol:Drej hjulet rundt og sæt en skruetrækker eller finger ud for fælgens kant. Se om der mangler eger eller, om de er bukkede. Støbte fælge kan revne efter sammenstød og tæres ved vinterkørsel.

    Kuglelejer:

    Lovkrav: Der må ikke være slør i lejerne. Det forekommer især på ældre, slidte mc’er.

    Kontrol:Tag fat i øverste kant på hjulet ud for gliderøret og ryk fra side til side. Hold evt. igen på forgaflen, så du kan rykke til. Der må ikke mærkes slør.

    Dæk:

    Lovkrav: Der skal være mindst 1 mm slidbane og dæktryk efter instruktionsbogens anvisninger. Dækket må ikke være beskadiget på siderne og ikke mørnet af sol og fugt. Mange dæk er retsningsbestemte, så mønsteret slynger vandet væk og vævningen passer til bremsning eller acceleration. Der skal så være en pil på siden af dækket, der viser den korrekte omløbsretning.

    Kontrol:Forklar om kravet til slidbanen og farligheden i beskadigelser på siderne. Find slidgrænseindikatoren ud for mærket ”TWI”. Se efter en retningspil på siden. Dæktrykket står ofte på siden af kædeskærmen, men ikke på siden af dækket, da dette tal kun er maks-trykket dækket kan tåle.

    Stellet:

    Lovkrav: Stellet må ikke være skævt efter f.eks. et styrt. Det er uhyre svært at se, men, det kan mærkes ved skævtrækning / usikker styring til kun den ene side, så motorcyklen styrer lettere til den ene side, end den anden.

    Kontrol:Læg et bræt fra forhjul til baghjul. Brættet skal røre hele siden af begge dæk.

    Affjedring og støddæmpere:

    Lovkrav: Fjedre og dæmpere skal være i orden, så hjulene ikke hopper hen ad kørebanen.

    Kontrol:Stig op på cyklen, tag forbremsen og pres hurtigt og hårdt forgaflen helt i bund. Slip, og gaflen skal falde til ro med det samme. Den må ikke hoppe videre. Se ned ad forgaflen, om den lækker olie. Støddæmpere bag: Hop i sædet, så du presser støddæmperne helt sammen og slip. Tjek om mc’en hopper videre efter, du har sluppet. Se efter på ydersiden af dæmperne, om de lækker olie.

    Kæden:

    Lovkrav: Kæden skal være korrekt spændt - ikke for slap og ikke for spændt, da den kan knække. En slap kæde kan køre ved siden af tandhjulene, så den blokerer baghjulet. Spillerum normalt 2-4 cm, når kæden løftes op, midt imellem de 2 tandhjul, den kører, omkring.

    Kontrol:Løft op i kæden på midten og se spillerum. Forklar om baghjulsblokade.

    III. Bremserne:

    Loven: Hurtig, sikker og virksom bremsning.

    Lovkrav: Der skal være to uafhængige systemer - en forbremse og en bagbremse. Evt. integralsystem med to kredse. Bremselængde ved 30 km/t på tør vej: højst 7m med begge bremser, 9m med forbremsen og 11 m med bagbremsen.

    Forbremsen:

    Start ved styret og arbejd dig ned til hjulet.

    Hovedbremsecylinderen:
    På styret sidder hovedbremsecylinderen og bremsevæskebeholderen.

    Lovkrav: Bremsevæsken skal være over minimum-mærket på beholderen for at undgå, systemet suger luft. Luft gør bremsen helt blød med det samme.

    Kontrol:Se efter bremsevæske i det lille øje eller ved stregen rundt om beholderen. Der skal være væske op over minimumsmærket. Hvis der mangler væske, er der måske en utæthed eller bremseklodser og / eller bremseskiver er nedslidte. Når bremseklodser og bremseskiver slides, må stemplet bag ved klodserne bevæge sig længere ud. Herved bliver der mere 'plads' i bremseslangerne, så væskestanden i beholderen synker. Slidte klodser og skiver giver derfor lavere bremsevæskestand.

    Bremsegrebet:

    Lovkrav: Mindst 1 cm frigang i grebet, før bremsevirkning opnås. Mindre frigang betyder, at bremseklodserne måske hænger, hvorved bremsen løber varm. Længste vandring mod styret før der bremses: C fra ydersDlling på skivebremsemodeller og kun ½ på ældre med tromlebremser.

    Kontrol:Træk bremsehåndtaget ind mod styret. Forklar om frigang og største vandring, før den bremser. Der skal da være fast modstand, og håndtaget må ikke synke, selvom du holder det inde i længere tid.

    Bremseslangen:

    Lovkrav: Alle samlinger skal være helt tætte, og bremseslanger må ikke have revner og uoriginale knæk.

    Kontrol:Følg slangen ned til hjulet, se efter utætheder ved banjoboltene, der skruer slangen fast til hovedcylinderen og kaliberen ved hjulet. Se efter revner, hvis slangen har været i klemme. Den skal sidde i de bøjler, der forhindrer, at den klemmes. Bremseskiven:

    Lovkrav: Der må ikke være dybe slidridser i bremseskiven. Hvis der er ridser, kan det skyldes, at bremseklodserne er nedslidte. Der må ikke bores ekstra huller i skiven, udover de originale fra fabrikken. Hullerne dræner vand, sammen med rillerne i klodserne. Ældre mc’er uden huller i bremseskiverne, har ofte lidt længere funktionstid, når der er vand på skiverne. Vandet virker som olie. Kontrol: Se efter slidridser og forklar om hullerne. På nogle bremseskiver er slidgrænsen stemplet ind - ofte på siden.

    Bremseklodserne:

    Lovkrav: Bremseklodserne må ikke være helt nedslidte. Klodser på mc’er er meget tyndere, end på biler. Nye klodser er ofte kun 4-5 mm og slidgrænsen er ofte 0,5-1 mm.

    Kontrol:Se forfra langs skiven, om der er nok belægning tilbage på bremseklodserne. Forklar om slidgrænsen og peg ind på belægningerne.

    Bagbremsen:

    Start ved bremsepedalen og arbejd dig baglæns mod baghjulet.

    Bremsepedalen:

    Lovkrav: Pedalen skal have mindst 1 cm frigang, så bremsen ikke slæber og løber varm. Når pedalen er nedtrådt, skal den have en bekvem højde for foden - ikke ned til lodret stilling. Normalt 3-5 cm vandring.

    Kontrol:Mærk med hånden, om der er frigang, og tryk så pedalen ned med foden. Forklar om frigang, vandring og højden af pedalen.

    Trækstangen:

    Hvis mc’en har tromlebremser bag på, er pedalen forbundet til baghjulet med et kabel eller en trækstang. Er det en skivebremse, kontrolleres denne, som forbremsen, med væske, slanger osv.

    Lovkrav: Trækstangen må ikke være uoriginalt bukket eller tæret. Et kabel må ikke være knækket i flere af de tynde tråde. Samlinger skal være sikret med splitter eller en sikringsfjeder, så stangen ikke falder af. Peg på stangen og forklar om splitter.

    Bremsearmen:

    Lovkrav: Bremsearmen på bremsetromlen må kun have en spids vinkel til trækstangen, evt. op til 90º. Vinklen må aldrig blive en stump vinkel, altså over 90°. Vinklen sikrer at trækkraften øges, når bremsen trædes længere ned efter princippet: kraft x arm.

    Kontrol:Træd bremsen ned og se efter vinklen.

    Slidviseren:

    Lovkrav: Bremsebakkerne inde i tromlen må ikke være nedslidte.

    Kontrol:Træd på bremsen og se hvor meget bremsebakkerne er slidt, Hvis pilen peger på den venstre kant, skal der monteres nye bremsebakker inde i bremsetromlen. Nogle mc’er har en rille i aksen i stedet for en slid-pil.

    IV. Lygter:

    EN MC SKAL KØRE MED NÆRLYS HELE DAGEN.

    Positionslys: (Parkeringslys):

    Lovkrav: Positionslyset skal være hvidt eller gulligt og kunne ses, tydeligt, på mindst 300 m afstand. Baglyset tændes samtidigt, med samme krav. Nummerpladelyset tændes også og skal være hvidt. Nummerpladen skal kunne aflæses på mindst 20 m afstand. Positionslyset skal tænde som det første lys. Det skal markere mc’en på en uoplyst vej. Brug: ved parkering på en uoplyst vej. Lygterne skal være rengjorte og ubeskadigede.

    Kontrol:Drej tændingsnøglen over på 'on' og sæt lyskontakten på første klik. Se efter lys foran, bagpå og på nummerpladen. Nummerpladelyset er også tændt, og nummerpladen skal kunne læses på 20 m afstand.

    Nærlys:

    Lovkrav: Skal være hvidt eller gulligt og kunne oplyse kørebanen, tydeligt, mindst 30 m frem og må ikke blænde. Lyset skal være så kraftigt, at man i mørke kan gå 30 m væk fra motorcyklen og læse de små bogstaver i en avis. Det må ikke blænde, så der er 1 % fald på lyset (1 cm pr. 1 m). Brug: ved al kørsel, dag og nat! Lygterne skal være rengjorte.

    Kontrol:Gå tæt på forlygtenb så den lyser på dine bukser; gå nu 10 skridt væk og lyset skal nu være faldet 10 cm. Se om der kun er lys i lygtens øverste halvdel.

    Fjernlys:

    Lovkrav: Skal være hvidt eller gulligt og kunne oplyse kørebanen, tydeligt, mindst l00 m frem. Lyset skal være så kraftigt, at man i mørke kan læse de små bogstaver i en avis 100 m fra motorcyklen. Brug: ved kørsel på en uoplyst vej, når der ikke er andre, du kan blænde. Lygterne skal være rengjorte.

    Kontrol:Vip på lyskontakten, som ofte sidder på venstre side af styret, så der kommer fjernlys på. Den blå kontrollampe er nu tændt. Se om der er lys i hele forlygtens glas.

    Bremselys:

    Lovkrav: Tydeligt kraftigere end baglyset. Pæren er mindst 3½ gang så kraftigt som baglyset i watt-styrken.

    Kontrol:Træd på fodbremsen og aktivér håndbremsen, hver for sig og se, om bremselyset virker.

    Reflekser:

    Lovkrav: Der skal være en rød refleks bagpå, ofte indbygget i baglygteglasset. Reflekser skal være E-mærket, som styrthjelme og sikkerhedsseler.

    Kontrol:Se efter og udpeg det lille mærke.

    Blinklyset:

    Lovkrav: Det skal blinke så kraftigt, at det kan ses, tydeligt, i solskin. Det skal blinke 60 - 120 gange pr. minut, og blinkene skal være lige lange (blinke i takt).

    Kontrol:Tænd blinklyset til hver side og kontrollér, at alle blinklygter lyser. Fortæl om lysstyrke og blink pr. minut.

    Horn:

    Lovkrav: Konstant og klar tone – må ikke være et spillehorn!

    Kontrol:Tryk på hornkontakten og forklar, at det skal være en konstant og klar tone.

    Udstødning:

    Lovkrav: En mc må ikke udvikle unødig røg og støj. Hvis udstødningen larmer mere end den originale, kan motorcyklen bliver indkaldt til syn. Udstødningen skal sidde fast og være tæt.

    Kontrol:Tænd motoren og sæt en sko op mod hullet i udstødningen. Se om der kommer røg ud andre steder. Skub til udstødningen den med foden og se om den sidder fast.

    Andre regler:

    Brug af styrthjelm:

    Lovkrav: Under 8 år behøver en passager ikke at anvende styrthjelm, da der er risiko for piskesmæld. Brug en flamingocykelhjelm, i stedet. Fra 8 år til 15 år skal føreren tilse, at passageren bruger hjelm. Fra 15 år og op er det passagerens eget ansvar. Føreren skal selvfølgelig altid bære hjelm.

    Belæsning:

    Lovkrav: Du skal naturligvis læsse motorcyklen, så du kan styre og bremse den forsvarligt i enhver situation. Der skal mindst være 25 % vægt på forhjulet. Passagerer skal altid sidde bag føreren, og der skal være fodhvilere i korrekt højde, så man ikke får fødderne i klemme i hjul og kæde.

    Kørekort:

    Kat A – lille, rækker kun til mc’er op til 34 hk. Kat A – stor, dækker alle andre. Sidevogn må køres på begge og 3-hjulede mc’er ligeså. Det er f.eks. Ellerter eller kabinescootere.

    MC tjekliste før køreprøven er udarbejdet i samarbejde med MCSKOLEN.DK

    Læs om hvordan køreprøven foregår, her

  5. Kategori A: Hvordan foregår køreprøven?

    Du kan gå op til den praktiske prøve, når du er fyldt 18 år, og har bestået teoriprøven. Den praktiske prøve skal være aflagt senest 12 måneder efter, at du har bestået teoriprøven. Herudover skal du have en lægeattest + et færdselsrelateret førstehjælpskursus (hvis du ikke har taget det i forbindelse med bilkørekort), før du kan blive indstillet til teoriprøven.

    Praktisk

    Husk ansøgning om kørekort, lektionsplan og evt. gyldigt bilkørekort. Har du ikke bilkørekort, skal du desuden medbringe GYLDIG legitimation (pas / sygesikringsbevis + dåbsattest)

    Du kører typisk på samme motorcykel, som du har taget kørelektioner på, og derfor er bekendt med. Den køreprøvesagkyndige kører bag dig, sammen med din kørelærer i en personbil, og fortæller dig, hvor du skal køre. Enten før eller efter, at I har kørt, vil den køreprøvesagkyndige stille dig spørgsmål om teknikken på motorcyklen. Det er meget forskelligt hvad, og hvor meget du bliver spurgt om.

    Læs mere om motorcykel teknikken

  6. Kategori B: Gennemgang af teknik

    Bremser:

    Bremsepedalen må ikke kunne trædes helt i bund, når der trædes hårdt på pedalen, første gang med slukket motor. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
    Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
    Ved bremser med vakuum-forstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
    Bremsevæskestanden skal være imellem min.- og max. mærket på væskebeholderen i motorrummet.

    Styrtøj:
    Ved nyere biler må der normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved, at hjulene straks følger rattets bevægelse. I biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor, og forhjulene skal altid stå i ligeud stilling.
    Servobeholderens væskestand skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er imellem min.- og max. mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt. Mange biler har elektromekanisk servostyring og derfor ingen væskebeholder!

    Lygter, reflekser og horn:
    Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
    Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm. pr. meter)
    Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
    Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i kraftigt sollys.
    Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter, samtidig.
    Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der skal kunne belyse bagerste nummerplade.
    Lygter i lygtepar skal have ens farve og lystyrke
    Hornet skal have en klar, konstant tone.

    Motor og udstødningssystem m.v.
    Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
    Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.
    Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
    Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max-. og min. mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.
    Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

    Bærende dele:
    Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt på slidindikatorer.
    Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.

    Andet:
    Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde

    Læs om hvordan køreprøven forgår her

  7. Kategori B: Hvordan foregår køreprøven?

    Du kan gå op til den praktiske prøve, når du er fyldt 18 år, og har bestået teoriprøven. Den praktiske prøve skal være aflagt senest 12 måneder efter, at du har bestået teoriprøven. Herudover skal du have en lægeattest + et færdselsrelateret førstehjælpskursus, før du kan blive indstillet til teoriprøven.

    Praktisk

    Husk ansøgning om kørekort og lektionsplan. GYLDIG legitimation (pas / sygesikringsbevis+dåbsattest)

    Du kører typisk i den skolevogn, som du har taget kørelektioner i, og derfor er kendt med. Den køreprøvesagkyndige overtager passagersædet, foran, og fortæller dig, hvor du skal køre. Enten før eller efter, at I har kørt, vil den køreprøvesagkyndige stille dig spørgsmål om teknikken på bilen. Det er meget forskelligt hvad, og hvor meget du bliver spurgt.

    Læs mere om bil teknikken

Info om generhvervelse af kørekort

  1. Generhverve kørekort

    Hvis du skal generhverve dit kørekort, er der igen kun krav om beståelse af prøverne. Du kan gå op mange gange uden at bestå; men har du haft kørekort til flere kategorier, f.eks. bil og lastbil, skal du op i alle kategorier, hvis du ikke består til bil senest i tredie forsøg. Et forsøg er enten en teoriprøve eller en praktisk køreprøve.

    Du kan gå op til teori- og køreprøve, 1 måned inden frakendelsen udløber, således at du får kortet tilbage på selve dagen. Inden du kan gå op i teori, skal du indsende et pasbillede og Ansøgning om kørekort (se kontrollerende prøve), du har fået sammen med dommen.

    Vær' opmærksom på

    I nogle Politikredse er ventetiden meget lang - op til 2 måneder!

    Læs om kontrollerende prøve her
    Læs om hvordan man kommer igang

  2. Hvad koster det?

    - Teoriprøve kr.600.-
    - Køreprøve kr.600.-
    - Køreteknisk anlæg / glatbane kørsel: Prisen er meget varierende, spørg din kørelærer
    - Kørelektion, prisen er meget varierende - læs mere om kørelektion her
    - Teoriundervisning, prisen er meget varierende
    - Førstehjælp. Prisen er meget varierende - læs mere førstehjælp her
    - Praktisk prøve med påhængskøretøj (bil/mc) kr.280.-
    - Kontrollerende køreprøve kr.890.-

    Nogle køreskoler vælger at tilføje omkostninger, som ikke er inkluderet i de pakkepriser, der bliver annonceret med, f.eks. leje af skolevogn til køreprøve, materialer, transport til og fra baner o.l.. Mange køreskoler føler sig nødsaget til at benytte denne taktik for at klare sig i den hårde konkurrence, der er imellem køreskoler. Derfor vil vi anbefale dig at spørge ind til, om ALLE omkostninger er inkluderet eller ej, før du vælger køreskole.

    Se flere priser på Politiets hjemmeside

  3. Hvordan kommer man igang?

    Vi vil anbefale, at du kontakter en lokal køreskole. De fleste køreskoler enten har eller kan skræddersy kurser til generhvervelse af kørekort. Det skal dog siges, at der er ingen undervisningspligt, inden prøverne, så du kan gå direkte op til teoriprøve, uden at have besøgt en kørelærer inden.

    Her er 4 forslag til at komme igang:

    1) Lære stoffet selv og øve med TEORIUNDERVISNING.DK -
    vi anbefaler 1-4 måneder på TEORIUNDERVISNING.DK
    2) Tilmelde dig et teorikursus: aften eller intensiv, og supplerer med TEORIUNDERVISNING.DK -
    vi anbefaler én uge / én måned på TEORIUNDERVISNING.DK
    3) Tage private teorilektioner hos en kørelærer.
    4) Gennemfører en udvidelse af dit kørekort, og øve med TEORIUNDERVISNING.DK -
    vi anbefaler 1-4 måneder på TEORIUNDERVISNING.DK

    Der er ingen undervisningskrav inden prøverne, men det er klogt at sætte sig grundigt ind i stoffet. Kun ganske få har held til at bestå uden grundig forberedelse hos en kørelærer.

    På køreskolen skal man igennem de normale færdselsregler. Læs mere om teoriprøven her

    Der er afsat en time til køreprøven, men, der køres normalt omkring 35 minutter med varieret kørsel på større og mindre veje, rundkørsel og motorvej. Indlagt i prøven - som regel i starten - er der teknisk kontrolstof, som omhandler de ting, føreren af et motorkøretøj har ansvaret for er i orden (lovlig stand) f.eks. bilens lygter, kontrol af bremser, styretøj m.m..

    Hvis du vælger, selv at tilmelde dig til teoriprøven, kan du hente ansøgningsskemaet til politiet her

    Læs om kontrollerende prøve

    Læs om generhvervelse af kørekort

    Se priser her

  4. Kontrollerende prøve

    Kontrollerende prøver idømmes ved en betinget frakendelse af kørekortet. Prøvetiden er normalt 3 år. Hvis du inden for prøvetiden på tre år laver en overtrædelse, der medfører endnu en betinget frakendelse af kørekortet, vil kørekortet blive frakendt UBETINGET. Det betyder, at du mister kortet helt i mindst ½ år plus straffen for den sidste forseelse.

    Kontrollerende køreprøver uddeles for 60% hastighedsoverskridelser med alm. biler. Lastbiler og kørsel med trailer / campingvogn straffes med køreprøver ved kun 40% hastighedsoverskridelse. Efter trafikuheld med skyld og ved grov hensynsløs kørsel, f.eks. over for rødt og gennem fodgængerfelt med fodgængere tæt på, er straffen også en ny prøve.

    En kontrollerende køreprøve består af en teori- og en køreprøve på samme vilkår, som første gang man tager kørekort. Dvs., at du skal bestå teori- og køreprøve første gang for at beholde dit kørekort.

    Der er ingen uddannelseskrav inden prøverne, så du kan gå direkte op uden at have besøgt en kørelærer inden. Ved teoriprøven skal du lægge dit kørekort hos den prøvesagkyndige, inden prøven begynder, og du får det så tilbage, hvis du består. Hvis du glemmer dit kørekort, er prøvegebyret på kr. 870,- spildt! Ved køreprøven tager den prøvesagkyndige kortet i lommen, inden prøven starter, og udleverer det igen, hvis du består. Består man ikke prøverne første gang, er man generhverver og har da intet kort, før begge prøver er bestået.

    Efter dommen modtager man et brev fra politiet. Skal du til kontrollerende køreprøve, følger der en kørekortsansøgning med brevet. Denne ansøgning skal bruges ved bestilling af teoriprøven.

    Er du generhverver, så skal du først søge om at få kørekortet tilbage. Sammen med dommen fik du et blanket i A4-størrelse (ansøgningen). Den skal afleveres sammen med et billede på kørekortkontoret. Har du ikke denne A4-ansøgning mere, kan du udfylde en ny, på kørekortkontoret, hvis du har et pasbillede med. Kontoret har helt op til 2 måneder til at undersøge din sag, så begynd tidligt!

    Tip!

    Hvis du samtidig med, at du skal til den kontrollerende prøve vælger at udvide dit kørekort med f.eks. kørekort til motorcykel, så erstatter denne prøve den kontrollerende prøve. Dvs., du kan udvide dit kørekort med en ny kategori og "slippe" for den kontrollerende prøve. Et kørekort til motorcykel koster normalt mellem kr.10 - 14.000.-, men, du sparer udgifterne til teori- og kørelektioner til den kontrollerende prøve.

    Prøvegebyret til Staten for generhverv og kontrollerende prøver er på kr. 890,- Til ny kategori kun kr.600.-

    Læs om hvordan man kommer igang

Hvis du oplever fejl

  1. Billedet i min teoriprøve er for stort eller for småt, hvad gør jeg?

    Hvis du oplever at billedet i din teoriprøve er alt for stort eller alt for småt, så følg denne vejledning:
    1. Start Learning Mode
    2. Hold tasten "cmd" nede og tryk på "-" eller "+" tasten til billedet er som du vil have det.

    Problemet kan nemt opstå når man zoomer ind og ud i browseren, og hjemmesider kan ikke nulstille denne zoom, hvorfor problemet ikke helt kan undgåes.

  2. Her indsender du fejlmelding.

  3. Hvad gør jeg når siden siger FRAKOBLET?

    Problemet opstår på ustabile internetforbindelser. Prøv at genstarte / konfigurere din router. Alternativt gå på nettet fra et andet sted.

  4. Hvis du oplever problemer ved afvikling på iPhone / iPad

    Sørg først og fremmest for at have nyeste udgave af Apples styresystem IOS. Benyt gerne den indbyggede browser Safari til at afvikle Teoriundervisning.dk.

    Der kan forekomme uregelmæssigheder når der bruges en ældre version af IOS.

  5. Hvorfor er min % fremskridt faldet?

    Hver bestået teoritest tæller 10% i resultatet, og hver teoritest ikke bestået tæller 10% ned.

    Du skal bestå en hel teoriprøve før du for %-point.

    For at opnå 100%, så skal du have bestået de sidste 10 teoriprøver. Nå over 80% i dine Fremskridt, og du vil være godt rustet til Teoriprøven!

    Vær’ opmærksom på at din procent kan gå både op og ned.

    Øvrige detaljer om resultat statistikken:
    Under “Vis Detaljeret Statistik” kan du få alle detaljer om dine resultater. Du kan bla. se de sidste prøvebilleder som du besvarede forkert og lære af dem.

  6. Hvorfor laver siden fejl?

    Internet Explorer fungerer ikke på vores side, da vi har valgt at basere siden på en nyere teknologi. Vi anbefaler at du benytter Google Chrome eller Mozilla Firefox når du logger på siden.

  7. Hvorfor virker lyden på Android mobil / tablet ikke?

    Der kan opstå fejl med lyden/grafikken hvis du ikke har en nyere version af den indbyggede browser på Android. Vi anbefaler at du installerer Google Chrome til Android for at løse problemet.

  8. Jeg bruger iPhone (IOS). Jeg oplever fejl med lyden i teoriprøverne, hvad gør jeg?

    På grund af en fejl i Safari til iPhone, så fungerer lyden ikke i vores teoritests hvis du har flere faner åbne på samme tid. Du kan let løse problemet ved kun at have én fane åben eller forsøge med browseren Firefox.

  9. Jeg kan se forkert besvarede test spørgsmål på billeder jeg ikke har gennemgået - hvordan kan det være?

    Hvis du har startet en Teoriprøve som du ikke har færdiggjort, så regnes alle billeder efter det som du stoppede ved, som forkert besvarede. Derfor kan du i nogle tilfælde se billeder i din statistik som du ikke kan genkende.

  10. Jeg oplever en masse fejl på siden, hvad kan jeg gøre?

    Teoriundervisning.dk er bygget med den nyeste teknologi, og derfor vil ikke alle browsere være stabile på siden. Særligt Internet Explorer kan lave fejl. Nogle af de fejl er:
    - Fejl ved brug af kreditkort
    - Viser forkerte spørgsmål / svar i teoritests
    - Link som ikke fungerer

    Vi vil anbefale vores brugere at skifte til enten Google Chrome eller Mozilla Firefox.

  11. Min procent fremskridt bliver på 0%, hvad gør jeg?

    Du kan afhjælpe problemet ved at skifte browser til Firefox / Chrome / Safari. Der er også en mulighed for, at dit firewall/antivirus program har blokeret vores hjemmeside.

    Vi vil være meget taknemmelige om du ville sende os en fejlmelding her

  12. Når jeg gennemgår teoritesten, så registreres mit resultat ikke, hvad gør jeg?

    Hvis du oplever denne fejl, så vil vi bede dig indsende en FEJLMELDING - www.teoriundervisning.dk/Help/fejlmelding

  13. Når jeg tager teoriprøven, så mangler teksten, hvad gør jeg?

    Bemærk forskellen mellem LEARNING MODE og TEORIPRØVE. Dvs. Learning Mode vil fremkomme med hjælpetekst, og Teoriprøve vil være uden da dette øver dig til den rigtige teoriprøve (som er uden tekst de fleste steder i landet).

  14. Play knappen er ikke aktiv, hvad gør jeg?

    Problemet opstår når der går kludder i forbindelsen mellem vores server og din computer (netværk). Du løser problemet let ved at:
    1. Reset / tænd og sluk din router (internet boks)
    2. Genstart din computer/tablet/mobil

    I sjældne tilfælde kan løsningen findes her:
    Fejlen opstår hvis man har blokeret / slået "web socket" fra. Dette kan ske via software bla. anti-virus/firewall eller dybt inde i browser indstillingerne. Du kan lede efter "web socket" på din computer og ændre indstillingen eller logge ind fra en anden computer / tablet el. lign.

English support

  1. I'm unable to change the language setting - what do I do?

    Make sure that all fields in your profile is filled. Once this is done, change the language and press Save.

  2. Why are the chapter names in Danish when I’m using the English version?

    The chapter names remain Danish because it’s the same names you will find in the schools log-book (the booklet that contains all lessons, signatures etc.). If we where to translate the chapter names it would create more confusion than help. This is why we have made the translation in the text rather than the slide itself.

  3. Why are the English translation so difficult to understand?

    The English lessons are a direct translation of the Danish lessons which are made directly from the driving theory legislation. The language and use of words in parts of the legislation are difficult to understand in Danish which is why the English translation in parts are somewhat poor in quality. We are working on a new text edition for both Danish and English lessons which makes more sense to everybody. We are sorry for the inconvenience.

Ris / Ros

  1. Indsend Ris / Ros

;